Schwarzenberský kanál -1. den
Do Nové Pece jsem přijela kvůli Schwarzenberskému plavebnímu kanálu. Podle původního plánu jsem si chtěla projít trasu od Nového Údolí po Novou Pec. Čím víc se ale moje cesta blížila, tím víc jsem uvažovala i o jiných výletech v této oblasti. Ty jsem nakonec uskutečnila a paradoxně jsem se při nich dostala i k dalším stavbám, které se Schwarzenberským kanálem úzce souvisejí.
První den jsem se vydala ze stanice Černý Kříž na Jelení Vrchy. Vede tam jednak žlutě značená turistická cesta a cyklostezka. Z časových důvodů jsem si vybrala o něco kratší cyklotrasu, vedoucí převážně údolím potoka Hučina.
Po cyklotrase jsem došla k hornímu portálu tunelu na plavebním kanále. Až později jsem se dozvěděla, že tento tunel je součástí Nového kanálu, části, vybudované až ve 20-tých letech 19. století.
Výstavba tunelu byla provedena tak, aby ho bylo možné navázat na starší část kanálu. Při stavbě tunelu byly nejdříve vybudovány dvě šachty. Po jejich dokončení byla zahájena stavba štoly. Tunel, 419,1 m dlouhý, byl budován z obou konců a oběma směry z obou štol. Stavba Nového kanálu za tunelem probíhala velmi rychle. Celý úsek Nového kanálu až k potoku Světlá byl dokončen koncem roku 1821, ale stavba tunelu se protáhla od 4. září 1821, kdy začali budovat štolu, do roku 1823. Poprvé se plavilo dřevo včetně tunelu 5. května 1824.
Horní portál tunelu, jedna ze šachet, Jelení jezírko
V druhé polovině 19. století poklesl zájem o palivové dříví, ale vzrostl zájem o dlouhé užitkové dříví v délce 19 m. Tak dlouhé kusy dopravovat původním kanálem před tunelem nešlo, proto musel být jeho průběh upraven a tunel zkrácen. Po zkrácení v roce 1899 má tunel délku 397,3 m. Pro zajištění bezpečného vstupu do podzemí pro případ jakékoliv havárie byly před vchodem do tunelu zřízeny malé hrable k okamžitému zastavení polen a stavidlo k rychlému odtoku vody z kanálu. V případě nehody při vyústění tunelu bylo možné přes telegraf dát signál k okamžitému zastavení polem. Uvnitř tunelu pracovali dělníci, zajišťující hladký průběh plavby polen.
Vyfotografovala jsem si horní portál tunelu a lesem nad jeho tělesem jsem kolem obou šachet došla k dolnímu portálu, který se právě opravuje. Z Jeleních Vrchů jsem pak pokračovala po žluté turistické značce směrem do Ovesné po severním úbočí vrchu Perník (1049 m).
Jelení Vrchy (obec Jelení) jsou šumavská osada, jejíž historie začala s výstavbou Schwarzenberského plavebního kanálu v roce 1794, kdy kníže Josef II. Schwarzenberg nechal založit dřevařskou osadu pro pracovníky kanálu. Osada sloužila jako základna pro plavce a dřevorubce, a její existence byla neoddělitelně spjata s kanálem, technickou památkou umožňující splavování dřeva do Rakouska. Dnes se v osadě nachází muzejní expozice a je výchozím bodem pro turistické trasy.
Cesta mě přivedla nejprve k malebnému Jelenímu jezírku. Až při dalším výletě jsem se dozvěděla, že i toto jezírko má úzkou souvislost se stavbou Schwarzenberského kanálu.Jedná se vlastně o plavební nádrž na Jelením potoce z roku 1835. Zásoba vody 9000 m3 postačila na zásobení plavebního provozu po dobu 5 hodin. Znovunapuštění Jeleního jezírka trvalo 10 dní. Jelení potok byl v délce 0,94 km upraven pro dopravu dřeva na Jelení smyk, ústící do Starého kanálu.
Další cesta po žluté turistické značce mě od Jeleního jezírka vedla lesem se skalními žulovými útvary rozličných tvarů. Lidé si je podle těchto tvarů také pojmenovávali. Několik z nich jsem si vyfotografovala. Zaujal mne například Viklan, Kaple nebo Gotický portál.
Viklan, Kaple, Vltava z mostu do obce Běla, penzion - bývalý statek - kde jsem bydlela
Po žluté značce jsem došla na cyklostezku nedaleko železniční stanice Ovesná a po ní pak pokračovala do Nové Pece. Tady ale moje cesta ještě nekončila. Musela jsem ještě po silnici dojít do osady Bělá, kde jsem měla ubytování. Když jsem si penzion hledala, místo jsem neznala, ale vybrala jsem si moc dobře. Bydlela jsem v pěkně opraveném historickém statku. Podle místních informací by na tomto místě měl statek stát už 400 let. Nevím, zda to je pravda, ale v každém případě bylo místo moc pěkné a moc příjemné.
Schwarzenberský
plavební kanál – 1. den – 19. srpna 2025